SEO

26/05/2020

Ken je dit scenario? Je hebt een website. Goed gevuld, prachtige foto’s, alles strak voor elkaar maar je krijgt nauwelijks bezoekers. Je kunt je afvragen of je SEO wel op orde is.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). In principe betekend het niets meer dan een website zo optimaliseren dat deze hoger wordt getoond in zoekmachines zoals Google of Bing. Hoe hoger jouw website gerankt wordt, hoe groter de kans dat mensen naar jouw website navigeren.

Hoe werkt SEO?

Het optimaliseren van een website wordt kan door middel van meerdere handelingen. Deze handelingen zorgen er samen voor dat de algemene SEO score van jouw website omhoog gaat. Een hogere score betekent kans op meer bezoekers. Elk van deze handelingen voer je opnieuw uit voor elke pagina van je website.

  • Zoekwoord optimalisatie
  • Duidelijke content
  • Title tag & meta description

Zoekwoord optimalisatie

Voordat je begint is het verstandig om jezelf af te vragen hoe je wilt worden gevonden. Welke zoektermen moeten jouw bezoekers intypen om bij jou uit te komen? Om hier achter te komen kun je via Google Ads een gratis zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Dit geeft je een duidelijk inzicht in het aantal maandelijkse zoekopdrachten en concurrentie per zoekwoord. Het geeft je ook een aantal alternatieve zoektermen die passen bij jouw zoekwoord.

Stel je voor; je bent een SEO specialist en wilt beter worden gevonden in Google. Dan wil je natuurlijk dat jouw website als eerste resultaat in Google komt te staan wanneer iemand zoekt op “SEO specialist”. Echter is het concurrentiegehalte op dit zoekwoord heel hoog. Dit houdt in dat de kans erg klein is dat je hoog, laat staan als eerste resultaat, in Google komt te staan wanneer je jouw content gaat richten op dit zoekwoord. Het is dan verstandig om voor een alternatief zoekwoord te kiezen waarop de concurrentie laag is, zoals “SEO bureau”.

Ook een optie is om te gaan focussen op een zogenoemd “long tail zoekwoord”. Een long tail zoekwoord is een zoekwoord dat bestaat uit meerdere woorden: “blauwe auto hatchback 4 deuren”. Het idee is dat je bestaande, of nieuwe pagina’s op jouw website gaat optimaliseren voor deze zoekwoorden. Op dit soort zoekopdrachten is de concurrentie vaak erg laag dus wanneer je hierop focust is de kans wel groter dat jij als resultaat wordt weergeven.

Duidelijke content

In eerste instantie wil je content op jouw pagina’s zo schrijven dat het relevant is om te lezen. Het heeft geen zin om je content volledig vol te gooien met zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek. Dat gaat namelijk vaak ten koste van de kwaliteit van de content. Zoekmachines als Google kunnen zien hoe bezoekers jouw content waarderen. Als mensen de tijd nemen om jouw content te lezen, blijven ze langer op jouw pagina en daardoor weet Google dat jouw pagina interessant is. Als je content niet relevant is, klikken mensen weg en hierdoor zal Google zien dat jouw content minder waardevol is en je lager rangschikken in hun zoekresultaten.

Hoe bouw je jouw pagina goed op? En hoe verwerk je jouw zoekwoorden dan op de juiste manier in je content? Het zoekwoord waar je op wilt worden gevonden verwerk je in de titel van je pagina. En dan het liefst zo ver mogelijk aan het begin van de titel. Een combinatie zoekwoord (zoals een long tail zoekwoord) kun je het best zo dicht mogelijk bij elkaar zetten.

De content op je pagina zelf kun je het best verdelen in paragrafen. Dit is makkelijk te lezen. Voeg (waar het kan) boven elke paragraaf een kop toe waarin je het zoekwoord of een synoniem van het zoekwoord gebruikt. Laat het zoekwoord of synoniemen terugkomen in je tekst, maar zorg dat het niet ten koste gaat van de content zelf.

Gebruik in ieder geval één afbeelding per pagina of bericht. In deze afbeelding geef je dan in de Alt tekst jouw zoekwoord mee.

Title tag & meta description

Je titel en meta description beïnvloeden hoe jouw pagina in zoekmachines wordt weergeven. Je kunt zelf instellen hoe jouw pagina in Google wordt weergeven zonder de paginatitel of content van de pagina zelf aan te passen.

title meta description

Zoekmachines pakken standaard jouw paginatitel met daarachter de naam van jouw website. Echter is het aan te raden dit zelf aan te passen naar een tekst die meer “klikbaar” is. Als meta description pakt een zoekmachine standaard de eerste 156 woorden van de tekst op jouw pagina. Het is beter om zelf een stukje tekst te schrijven die jouw pagina in het kort samenvat.

Het aanpassen van de title tag en meta description kan op meerdere manieren. Een van de meest populaire manieren (wanneer je een WordPress website hebt) is via de plugin Yoast SEO. Deze plugin geeft je per pagina de optie om de SEO titel en meta description aan te passen.

Hulp nodig?

Kom je er zelf niet uit of heb je vragen? Neem gerust contact op. JB Visuals ondersteund je graag op gebied van SEO en is actief in Losser en omgeving.

Onderwerpen

Blog

Lees vooral verder!

Kleurmodellen

19/03/2020

Afbeelding formats

03/06/2020

JB Visuals gebruikt cookies